Pierwsi – nie po raz pierwszy
Firma Direct Soccer, z siedzibą w Dundee w Szkocji, jest firmą rodzinną i jednym z wiodących brytyjskich dostawców strojów piłkarskich, który oferuje na miejscu spersonalizowane nadruki i hafty. Dzięki przejściu na sprzedaż internetową już w 2002 roku firma stała się pierwszą w Wielkiej Brytanii, która przyjmowała w pełni spersonalizowane zamówienia robione za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
20 lat później firma Direct Soccer osiągnęła kolejny sukces – została pierwszym użytkownikiem AutoStore w Szkocji i drugim w Wielkiej Brytanii, co stawia ją w czołówce firm stosujących zaawansowane rozwiązania magazynowe. W pierwszym roku korzystania z AutoStore firma zaoszczędziła około 235 000 euro na powierzchni magazynowej, sile roboczej i zużyciu energii. Rosnąca liczba klientów Direct Soccer skłoniła właścicieli, małżeństwo Bryce i Joyce Gibsonów, do trzykrotnego zwiększenia powierzchni magazynu w 2019 roku.
Chociaż do tej pory nasz manualny system regałowy działał dobrze, wiedzieliśmy, że musimy znaleźć lepsze rozwiązanie, które pozwoli nam w pełni wykorzystać potencjał dostępnej powierzchni i poprawi ogólną wydajność naszych działań – wyjaśnia Bryce.
„Nasza działalność w Internecie jest skierowana zarówno do klubów, jak i do osób prywatnych. Kiedy podczas pierwszego lockdownu z powodu pandemii Covid-19 kluby ograniczyły swoją działalność, musieliśmy położyć większy nacisk na odbiorców indywidualnych. Nasze działania marketingowe skupiliśmy wokół hasła »bądź bezpieczny, zostań w domu, trenuj dalej« i zaczęliśmy dostarczać więcej odzieży rekreacyjnej właśnie dla tej grupy konsumentów.
Wykorzystaliśmy Express Football Kits, siostrzaną stronę Direct Soccer. Strona ta oferuje dostawę następnego dnia z ograniczoną personalizacją. Bardzo szybko się rozrosła” – dodaje Joyce. Bryce wspomina, że początkowo rozważali montaż antresoli, aby zyskać dodatkową powierzchnię magazynową, „ale liczba pięter okazała się niepraktyczna z punktu widzenia ówczesnych potrzeb”.
Droga do automatyzacji
Bryce i Joyce odkryli firmę Element Logic, kiedy szukali w serwisie YouTube informacji o systemach automatyzacji magazynu.
Rozwiązanie zaproponowane przez Element Logic spodobało się firmie Direct Soccer z wielu powodów. System AutoStore mógł wykorzystywać w pełni zarówno wysokość magazynu, jak i jego powierzchnię. Spełniał cele firmy w zakresie skrócenia czasu realizacji zamówień i zwiększenia przepustowości. Konstrukcja systemu pozwalała również na łatwe skalowanie pod względem wydajności i pojemności. Firmy Direct Soccer i Element Logic podpisały umowę w lipcu 2020 roku, a 16 tygodni później system został uruchomiony z 7 robotami i 8000 pojemników, akurat przed Bożym Narodzeniem.
Proces wdrożenia był bardzo dobrze zorganizowany, więc nie mieliśmy obaw związanych z tą ogromną inwestycją. To prawda, skutki niepowodzenia byłyby katastrofalne, ale od początku zaufaliśmy zespołowi Element Logic” – podkreśla Joyce i dodaje – Zespół posiadał niezbędną wiedzę, działał przejrzyście, szybko podejmował decyzje i precyzyjnie je wdrażał. Nie mogliśmy wymarzyć sobie lepszego partnera. Instalacja miała miejsce w dobudowanej części magazynu, więc prace nie zakłócały dotychczasowej działalności.
Przy całkowicie ręcznej obsłudze firma Direct Soccer potrzebowała około 1 133 m2 powierzchni magazynowej, natomiast dzięki rozwiązaniu AutoStore wystarczy 210 m2 – czyli mniej niż jedna czwarta istniejącej powierzchni. Firma planuje w przyszłości rozbudować system do 16 000 pojemników, co nie będzie trudne, ponieważ dysponuje zaoszczędzonym miejscem.
Wysoka wydajność i łatwość obsługi
„Główną zaletą systemu jest łatwość jego obsługi” – mówi Bryce. „Obecnie zatrudniamy 40 pracowników i regularnie zwiększamy liczbę osób. Kiedy powiększa się zespół, szkolenia stanowią zazwyczaj poważne wyzwanie, ale dzięki bezproblemowej integracji systemu AutoStore z naszym systemem WMS szkolenie trwa bardzo krótko. Wszyscy wiedzą, gdzie mają się udać i jakie produkty pobrać” – tłumaczy.
Przed instalacją AutoStore magazyn Direct Soccer realizował średnio 10 zamówień na godzinę. Obecnie w ciągu godziny wysyła ich 40.
Poza stworzeniem multidyscyplinarnego zespołu w celu zwiększenia elastyczności pracy w godzinach szczytu Direct Soccer posiada również pięciu superusers (tzw. superużytkowników) AutoStore, którzy zajmują się usuwaniem ewentualnych usterek systemu. Do tej pory jednak firma nie musiała korzystać z ich pomocy. Regularne usługi serwisowe i silne zdalne wsparcie ze strony brytyjskiego zespołu Element Logic zapewniają niezawodne działanie AutoStore.
„Szczytowy okres dla Direct Soccer przypada na miesiące od lipca do września, kiedy to rozpoczyna się nowy sezon piłkarski” – zaznacza Joyce. „Dzięki automatyzacji swobodnie radzimy sobie z tym gorącym czasem, nawet przy zwiększonej liczbie zapasów w magazynie. Rozwiązanie AutoStore umożliwia nam również wprowadzenie większej liczby jednostek magazynowych (SKU) i skrócenie czasu realizacji zamówień” – komentuje.
„Obecnie mamy dwa porty przenośnikowe i jeden port karuzelowy, przy czym większość kompletacji odbywa się z tego ostatniego. Czasami pobieramy wysyłkę z portu karuzelowego, a zapas produkcyjny z portu przenośnikowego. Ten elastyczny układ oznacza, że możemy wykonywać zadania jednocześnie, podczas gdy wcześniej musieliśmy realizować jedno po drugim” – opowiada Joyce.
Lepsza obsługa klienta
Dla właścicieli firmy duża wydajność i możliwość szybkiej realizacji zamówień stanowią istotne korzyści strategiczne, ponieważ lepsza obsługa klienta przekłada się na większą sprzedaż. „Nie musimy już angażować kilku osób do obsługi zamówień. Jeden operator może kontrolować cały proces. Dzięki temu realizujemy teraz 100% zamówień na towary znajdujące się w magazynie z dostawą na następny dzień” – wyjaśnia Joyce.
Firma Direct Soccer wysyła zamówienia bezpośrednio z systemu AutoStore, więc nie ma potrzeby, aby przenosić kompletacje do strefy wysyłkowej. Ponadto proces odkładania towaru jest znacznie szybszy i może dorównać tempu realizacji zamówień online, eliminując problem piętrzących się zapasów gotowych do odłożenia. Dzięki temu firma nie musiała zatrudniać dwóch dodatkowych pracowników.
Szybkość oraz łatwość obsługi zachęciły Bryce’a i Joyce do rozpoczęcia kolejnego etapu na drodze do pełnej automatyzacji. Obecnie rozważają zautomatyzowanie maszyn pakujących w obszarze dyspozytorni.
Teraz możemy skupić się na innych elementach naszej działalności, które wymagają poprawy. Po każdym dniu pracy, około siedemnastej czy osiemnastej, kiedy słyszę, jak roboty przygotowują już zlecenia do porannej wysyłki, czuję niezwykłą satysfakcję i radość. To ogromnie uspokajające, gdy wiem, że cały proces przebiega sprawnie i nie zwalnia tempa, nawet jeśli zespół skończył pracę – podsumowuje Bryce.
Fakty i liczby:
- AutoStore zainstalowany w grudniu 2020 r.
- 7 robotów
- 8000 pojemników
- 235 000 euro oszczędności na powierzchni, sile roboczej i energii w pierwszym roku działania systemu
- system AutoStore wykorzystuje mniej niż jedną czwartą dostępnej powierzchni magazynowej (210 m2)
- wysyłka średnio 40 zamówień na godzinę (wcześniej: 10 zamówień na godzinę)
- brak konieczności zatrudnienia dwóch dodatkowych pracowników
Chcesz dowiedzieć się więcej o optymalizacji swojego magazynu?
Skontaktuj się z nami, aby uzyskać więcej informacji