

Przypadkowe spotkanie z synem założyciela AutoStore, Jakobem Hattelandem, skłoniło współzałożyciela firmy GS Bildeler, Jonny’ego Skrivarhauga, do rozważenia możliwości zainwestowania w AutoStore, aby utrzymać konkurencyjność rozwijającego się biznesu.
Dziesięć lat później firma GS Bildeler stała się największym w Norwegii dostawcą części do samochodów BMW – posiada dwa magazyny AutoStore w Norwegii i jeden z firmą partnerską KW Parts AB w Szwecji.

Firma GS Bildeler została założona w 1993 roku, kiedy to Skrivarhaug i współzałożyciel, Trond Gule, odważnie rozpoczęli swój biznes w małej wiosce Bud w Norwegii.
„Wielki przełom nastąpił dla nas w 1998 roku po zainwestowaniu w 256-stronicowy katalog wydrukowany w 12 000 egzemplarzy. To była nawet większa inwestycja niż ta w AutoStore dwadzieścia lat później, jeśli porównamy ją z naszymi ówczesnymi obrotami. Na szczęście okazało się, że podjęliśmy dobrą decyzję i w tamtym roku zwiększyliśmy obroty z 18 milionów do 32 milionów koron norweskich” – mówi z dumą Skrivarhaug.
Zwiększona wydajność dzięki AutoStore
W wyniku wydania katalogu GS Bildeler wszedł na rynek B2B i zaczął potrzebować dodatkowej przestrzeni magazynowej. W ten sposób w ciągu kilku lat firma pojawiła się w pięciu dużych miastach, obsługując większość Norwegii.
Pierwszy magazyn AutoStore, w który zainwestował GS Bildeler, został dostarczony do Bud w 2017 roku przez firmę Element Logic. Inwestycję ukończono w trzy miesiące, a stary budynek jest obecnie wykorzystywany do przechowywania większych części samochodowych. W 2020 roku GS Bildeler rozszerzył swoją działalność i zlecił instalację AutoStore również w swoim magazynie w Oslo.

Po wdrożeniu AutoStore w Bud i Oslo GS Bildeler osiągnął na tyle dużą wydajność, że mógł ograniczyć liczbę magazynów do trzech – w Bud, Oslo i Bergen.
"Dzięki wydajności, którą osiągnęliśmy z AutoStore, oraz co raz lepszemu ogólnemu poziomowi branży logistycznej, możemy klientom w Stavanger dostarczać zamówienia znacznie szybciej z naszego zautomatyzowanego magazynu w Oslo niż z ręcznego magazynu w samym Stavanger."

Konkurencyjni dzięki magazynowi w Oslo skrojonemu na miarę potrzeb
Połączenie AutoStore (w magazynie mniejszych części) z magazynem ręcznym (dla większych części) stworzyło GS Bildeler warunki, aby być konkurencyjnym na swoim rynku. Teraz klienci otrzymują zamówienia w ciągu następnego dnia roboczego na terenie całej Norwegii.
Kierownik sprzedaży, Øyvind Kollerud, z norweskiego biura Element Logic stanął przed wyzwaniem podczas instalacji AutoStore w magazynie w Oslo.
„Ze względu na konkretne preferencje GS Bildeler dostosowaliśmy nasz szkic projektu tak, aby zapewnić funkcjonalność operacji pomiędzy magazynem a sklepem. Musieliśmy również dostosować się do już istniejącego budynku i jego infrastruktury. Wykazaliśmy się dużą kreatywnością, montując system Autostore pomiędzy słupami, rozdzielnicami czy dźwigarami na ścianach.” – wyjaśnia Kollerud.
"Praca z klientem, który miał bardzo sprecyzowane wymagania i plany dotyczące wdrożenia AutoStore była ekscytującym wyzwaniem."

Zamiast budować nową antresolę serwisową, GS Bildeler zdecydował się na wykorzystanie istniejącej przestrzeni na poddaszu. Ponadto chciał wydzielić tunel w konstrukcji AutoStore.
Biorąc pod uwagę wszystkie wymagania firmy i ograniczenia przestrzenne, zespół Element Logic musiał wykonać ogromną pracę projektową, wymagającą perfekcyjnej dokładności. Ostateczny wynik był jednak tego wart.

Technologia pick-in-store
Magazyn w Oslo pełni też funkcję sklepu detalicznego.
Aby osiągnąć zamierzoną wydajność, zastosowano za ladą sprzedażową praktyczne rozwiązanie pick-in-store. Dzięki temu AutoStore może kompletować zamówienia dla klientów w sklepie praktycznie natychmiast.
Inspiracją dla tego rozwiązania był case magazynu w Bud, w którym pracownicy muszą przejść ponad 50 metrów, aby dostać się do stanowisk kompletacji. GS Bildeler spodziewa się większej liczby klientów w swoim magazynie w Oslo, więc chciał znacznie poprawić wydajność kompletacji.
Większa satysfakcja klientów i pracowników
Motywacja do inwestycji w AutoStore wynikała z chęci zwiększenia jakości i wydajności pracy oraz zadowolenia klientów.
„Po wdrożeniu AutoStore odnotowaliśmy mniej błędów w kompletacji, zauważaliśmy, że wydajemy mniej na utrzymanie magazynu, a także mamy co raz więcej zadowolonych klientów” – stwierdza Skrivarhaug.

Pracownicy magazynu również zauważają korzyści płynące z automatyzacji. Stwierdzają, że mogą lepiej kontrolować ilość pracy, są mniej obciążeni fizycznie i mniej narażeni na stres.
"Początkowo nasi pracownicy byli sceptycznie nastawieni do AutoStore, ale dziś nie moglibyśmy ich zmusić do powrotu do dawnego systemu."

Miejsce na rozwój w przyszłości
Jak udowodniła firma GS Bildeler, nie tylko wielkie, międzynarodowe koncerny mogą czerpać korzyści z automatyzacji magazynu.
„Oczywiście nie można rozbudowywać magazynu absolutnie dowolnie i w nieskończoność, ale dzięki AutoStore firmy zyskują przestrzeń do rozwoju i szansę na spełnienie rosnących wymagań klientów w zakresie obsługi i dostaw” – wyjaśnia Kollerud.

Fakty i liczby (magazyn w Oslo)
- 1500 m2 powierzchni magazynowej (1800 m2 licząc powierzchnię biurową)
- 4 pracowników (3 w magazynie centralnym)
- 10 robotów AutoStore
- 20 000 pojemników magazynowych
- około 1000 artykułów pobieranych dziennie przez AutoStore
- 6 portów karuzelowych i 2 porty przenośnikowe wykorzystywane do kompletacji i składowania